lördag 20 juni 2009

Godmorgon härliga du.

Hoppas din midsommarafton var bra. Min var alldeles förträfflig. Lugn och skön. Med Karl. Massa god mat och lite rosévin blev det senare på kvällen.

Jag hade fritt igår, fritt från att tänka på vikten som jag kämpar med. Igår fick jag njuta och äta vad jag ville. Men idag är en ny dag, har nyss druckit min shake. Och snart är det en tur runt sjön igen. Idag med stavar. Men jag njöt igår, jag lovar. för njuter man inte är det lika bra och låta bli. Och en sak har jag lovat mig själv; att aldrig få dåligt samvete för något jag äter eller dricker, då låter jag hellre bli.

På dagen igår kom mamma och pappa hit en sväng. Karl jobbade på trädäcket till 17.00 ungefär. Jag servade med mat och fika. Men jag hade mycket egen tid oxå. Jag läste, motionerade och handlade...jag blev rätt förvånad när jag kom till Coop vid 15.00. Fullt med folk. Det var fler än jag som var ute i sista minuten. Det är så mysigt och gå i mataffärer tycker jag, om man har tid så man får gå i lugn och ro. Ska jag handla det...eller det...eller båda...ett mysigt nöje...

Det blev en tidig kväll, somnade vid tolv, halv ett tror jag. En bra midsommarafton i Svartby.

vaknade vid 08.30 i morse, en ny härlig dag. Knäppte på tv:n, där var det Nyhetsmorgon på tv4. Det var en intervju med Jovan Rais, en man som överlevt helvetet i koncentrationslägret i Tyskland. Vilken gripande intervju, det kom massor av tårar. Tänk vad han gått igenom, fy fan! Han har iallafall skrivit en bok som handlar om judehatet och rasism. Den måste jag läsa. Han ska åka tillbaka dit efter 59 år. Vilka känslor och tankar som ska röra sig i hans kropp och huvud.
Och tänk att det finns människor som förnekar att detta inträffat, vad ska man säga. Vilka idioter helt enkelt.

Här är hans bok, den ska jag köpa och läsa. En tankeställare och en uppvägning till sitt eget liv. Bra att blanda yta med allvar och djup så att vi förstår och uppskattar hur bra vi har det.

Sen var Paolo Roberto oxå där i tv:n. Viken härlig man, han skulle jag vilja träffa. Inte och boxas med utan bara prata och diskutera med. Han är så härlig i sitt prat, gester och hur han rör sig. Det märks att han är italienare. Sen är han duktig på laga mat oxå. Så den här boken ska jag oxå köpa.

Dom pratade om att vi svenskar lägger ner 14 minuter i snitt per dag att laga mat. 14! Det är ju skamligt. Snacka om att vi lever i en stressad tillvaro, det är ju kring matbordet man samlas och är en familj. Men jag tog åt mig jättemycket, jag är värdelös på laga mat. Jag lägger ner lite tid matlagning, så jag fick mig en tankeställare till så här på midsommardagens morgon. Skärpning rut. Skärpning! För även om jag kämpar med min vikt, så finns det ju nyttig mat som inte alls tar lång tid och laga - om man nu är så stressad. Ibland tror jag att man gör sig själv mer stressad än vad man egentligen är. Så, det va tankeställare nummer två...

Sen hade dom ett massa "bakistips" och hur man skulle undvika all den feta maten man är sugen på dagen efter. Det enklaste tipset är kanske att inte dricka så mycket!
Så här verkar vädret ska bli idag. Men till veckan kommer SOLEN! Underbart. Vi behöver sol nu. Och även om man jobbar så är det ju mycket härligare om solen lyser...

Jag känner att jag kisar med ögonen när jag skriver. Hmm...ålderstecken. Jag kanske behöver skaffa brillor! Ja, jag är snart 40. Snart!

Ha en härlig midsommardag, tack för att du finns. Nu blir det motion för rut. Karl ska jobba. Sen kommer Jörgen, Linn och söta Elvira hit.
All kärlek.

XOXO rut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar