måndag 8 juni 2009

Röstade du?


Fastnade i en artikel på aftonbladet.se.

Igår var det val i EU. Dom stora vinnarna var Piratpartiet. På andra plats kom miljöpartiet som fick ännu ett mandat. Jag har läst lite om dessa två partier nu på morgonen, en gemensam nämnare är att dom går sin egen väg. Kanske är det ett vinnande koncept? Sen hade båda partierna sin störtsta "röstgrupp" bland dom unga, under 30 år. Antalet som röstade hade ökat från 2004. Blygsamt men det var ändå en ökning.

Jag röstade inte. Jag var för dåligt insatt för att kunna rösta. Om jag ska rösta så vill jag verkligen veta vad jag röstar på, och varför, och kunna stå för det, och jag hade läst på för dåligt för att kunna göra det helt enkelt. Men nu när jag har läst lite på morgonen så känner jag mig lite dum, varför gjorde jag det inte? Dels kändes det intressant det jag läste och sen är det bra att påverka med sin röst. Men nu kan jag inte klaga, har jag inte röstat så har jag ingen rätt att klaga heller. Nästa gång ska jag vara mer påläst och rösta.

Nu ska jag jobba vidare. Snart är det den 12 juni, och det är ett datum som gäller lite extra när man är egen företagare. Då ska skatteverket få sin del av kakan. Så jag har lite och pyssla med innan dess...

Vi hörs senare under dagen. Hoppas du får en härlig dag. Njut.
XOXO rut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar